Wat is SEA?

Wat houdt SEA in? Zoals je wellicht al wist, staat SEA voor Search Engine Advertising. Dit is een manier van hoger komen in Google, die net wat anders ligt dan SEO.

Bij SEO scoor je organisch hoger in Google terwijl je bij SEA met advertenties hoger in Google scoort.

Voor deze advertenties moet je helaas wel betalen, niet geheel onlogisch natuurlijk. Stel, we gebruiken voor het gemak het woord SEO. Vul dit eens in, in Google. 

Search Engine Advertising SEA

Wat valt dan direct op? Juist, de eerste 4 pagina's in Google zijn allemaal geadverteerd met Google Ads. Hieruit kun je ook direct concluderen dat de #1 het meeste betaalt qua advertenties.  Zijn CPC (Cost Per Click) kan namelijk zo maar liggen op €1,20. Dit wil dus zeggen dat iedereen die op zijn advertentie klikt, hem maar liefst €1,20 kost.

Ik heb expres het woord SEO gepakt omdat hierin de concurrentie enorm is en jij direct een duidelijk beeld krijgt.

Waarom gebruik je SEA?

Je kan verschillende redenen hebben om SEA te gebruiken. Een van de voornaamste redenen is het voor blijven van de concurrentie.

Stel je hebt een vrij nieuw bedrijf, dan heeft het enige tijd nodig om organisch met SEO hoog te scoren in Google t.o.v. jouw concurrentie die al wat langer bestaat.

Je kunt er dan voor kiezen om met een relatief laag budget (€50) alvast te adverteren om een naam op te bouwen en jezelf in de kijker te spelen.  

Achter de schermen werk je dan volle bak aan je SEO, en zo geschiedde.

Daarnaast is het gebruik van SEA een simpele methode om hoog in Google te scoren. Ben jij geen expert in SEO en zoek je het niet om hier goed in te worden, dan is SEA ideaal.

Zelfs al sta je hoog in Google (top 3) gebruikt men vaak SEA. Puur om het bereik te vergroten. Niet iedereen klikt namelijk op advertenties omdat daar het gevoel 'onbetrouwbaar' bij hangt. Iets waar ik vroeger ook last van had.

Als je dan alsnog in de top staat m.b.t. SEO doe je het op beide fronten lekker, waardoor conversies de lucht in kunnen schieten, indien jouw landingspages op en top zijn.

Verkijk je niet op SEA. Het is niet dat jij met één zoekwoord even Google zult gaan domineren. Om SEA te kunnen begrijpen zal je tijd moeten gaan investeren.

Om eerlijk te zijn, ben ik zelf begonnen met SEA terwijl ik geen flauw idee had of het helemaal klopte wat ik deed. Gelukkig kon ik hulp inschakelen vanuit de familiekring en met enkele ingrijpende aanpassingen stonden mijn advertenties scherp in Google.

Naast de hulp van mijn familie ben ik ook bezig met het volgen van een SEA Masterclass. Een cursus van Matthijs Beumer over SEA. Tot nu toe echt een aanrader!

In deze cursus leer je uitgebreid wat SEA is, hoe je het toepast en welke strategieën belangrijk zijn.

Tot nu toe ben ik hier heel tevreden over, als ik de cursus heb afgerond zal er ook een review volgen. 

Ook gebruik maken van deze cursus? (Je hebt garantie, dus geheel risicovrij.)

Benieuwd naar mijn allerlaatste reviews?

Deze houden wij altijd up-to-date!

>

Door de site te blijven gebruiken, ga je akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten